360° Productfotografie

Een 360° productfoto is eigenlijk niks meer dan een 3D-animatie waarbij een serie foto’s op zo’n manier bij elkaar wordt gebracht dat het eindresultaat een foto is die over één of meerdere assen geroteerd kan worden.

360° productfotografie is een sterk opkomend medium, met de snelle ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality mag deze vorm rekenen op een groeiende belangstelling vanuit de hoek van Online winkeliers.

Iedereen die online producten verkoopt, via welk kanaal dan ook, weet dat goede productfoto’s een van de belangrijkste factoren vormen voor succesvolle conversie. Dit komt met name doordat de grootste drempel voor het doen van een online aankoopt ligt in het feit dat de consument het product niet fysiek kan zien, vasthouden en aanraken. Door gebruik te maken van goede productfoto’s van een hoge kwaliteit ben je in staat om deze drempel zo ver mogelijk te verlagen.

Wat maakt het verschil?

Onderzoek toont aan dat het gebruik van dit type productfoto leidt tot een gemiddelde omzetstijging van maar liefst 40% (!). 360° productfoto’s maken hier het verschil. De techniek is niet nieuw en wordt al toegepast door diverse webwinkels en merken die hun producten op een zo volledig mogelijke manier willen presenteren aan het publiek.

De omzetstijging zit met name in de koperspsychologie. Met deze 360° kan de klant een product toch aan alle kanten bekijken en dit werkt de suggestie van het in handen hebben zodanig in de hand, dat dit precies die drempel verlaagt die het online aankopen soms kan brengen.

Naast het verhogen van omzet is er nog een tweede voordeel wat er valt te behalen met goede 360° productfoto’s: de retourlogistiek. Op het moment dat klanten zich een beter beeld hebben kunnen vormen van het artikel wat ze aankopen, zal het product ook minder snel retour gestuurd worden.

Toekomst van 360°

In de nabije toekomst zullen steeds meer consumenten hun aankopen doen in Virtual Reality. De eerste VR winkelplatforms staan al in de steigers namelijk… Dit wordt ook het moment dat 360° productfoto’s zullen gaan van “Nice to Have” naar “Must Have”

 

Open this in UX Builder to add and edit content