Big Data en Virtual Reality

https://vrwebwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/04/outer_view.jpg

We besteden hier altijd graag aandacht aan het feit dat Virtual Reality niet enkel gaat over Gaming en 360° video. Er zijn namelijk ook vele zakelijke toepassingsmogelijkheden voor de techniek en vandaag wil ik eens kijken naar het verschijnsel “Big Data en Virtual Reality”.

Big data is een term die op enig moment is onstaan, net als “Management by Tribes” en “papadag” niet meer dan een term die wel iets van een “hype-achtige” klank met zich meedraagt. Het is ook niet echt nieuws. Al zo’n beetje sinds de oertijd legt de mens dingen vast, in den beginnen verfden we dit bijvoorbeeld met krijt op de muur van onze grot.

Op enig moment gingen we over op kleitabletten, even later papier en inkt en via typemachines en drukkunst gingen we langzaam over naar een tijdperk waarin praktisch alle data die we genereren en gebruiken digitaal is. En we zijn altijd gek geweest op het bewaren van onze data, vroeger in de bibliotheek en tegenwoordig in een datawarehouse. We zijn ook goed geworden in het bewaren van alle data die je je kan voorstellen. Dat baseer ik onder meer op het feit dat 90% van alle data die we als mens ooit verzamelden in de afgelopen 2 jaar werd verzameld..

TIP: Kijk voor een zeer compleet en overzichtelijke interactieve historie omtrent Big data hier

We zijn er echter ook achtergekomen dat we best slimme dingen kunnen doen met die data, Google is een goed voorbeeld van een bedrijf wat het managen van data (die van jou en mij in dit geval) tot een kunst heeft verheven. Via ingenieuze algoritmes is Google in staat om binnen 0.5 seconden een zoekresultaat aan jou terug te geven die het heeft opgediept uit vele miljarden webpagina’s, en verrassend genoeg is dit ook exact waar je naar op zoek was. Toeval? Nee! Het zijn dezelfde algoritmen die tegenwoordig verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van de transacties op de wereldwijde financiële markten. Dit nog niet altijd zonder gevaar getuige de “Occasional Flashcrash” maar het is een gegeven.

 

Big Data binnen bedrijven

Big data is echter niet alleen meer voorbehouden aan Google en de Financiële markten, data is zo goed voorhanden en de manieren om het te analyseren zo toegankelijk dat ook kleine tot middelgrote ondernemers er mee werken. Zo zal een kleine webwinkeleigenaar je al snel kunnen vertellen wat de conversieratios op product X vanuit de provincie Y zijn, hoelang de gemiddelde websitebezoeker op zijn site zit en welke route (Customer Journey voor “Agile TribeLeads ;-)) aflegt voordat hij op de betaalknop drukt.

 

Big Data “Mining”, “ETL”

Het ding met Big Data is niet zozeer het verkrijgen van de data. (ook wel: Mining, Extract Load Transform etc etc) De meeste bedrijven “lopen” altijd wel op een of ander informatiesysteem, of het nou SAP (argh) is voor het MKB of Woocommerce voor de huis- tuin- en keukenwebwinkel van je neefje van 15. Alles zit altijd wel op een of andere manier in een systeem. De data uit het systeem krijgen is over het algemeen ook niet zon probleem, er is altijd wel een “Export” mogelijkheid waarna je achterblijft met een, tsja, bak data in Excel of CSV of wat dan ook voor formaat.

Dan begint het feest: want je moet uiteindelijk iets doen met die data, je wilt het zichtbaar hebben. Waar dat voor dit moment voornamelijk nog op neerkomt is sorteren, formules schrijven, filteren, query’en tot je de gewenste resultaten overhoudt. Deze worden vervolgens uitgedrukt in grafieken, infographics en ultiem gezien in een “Performance Dashboard” of “Balance Score card”.

Het doel is uiteindelijk om in 1 oogopslag waardevolle informatie te kunnen halen waarmee het bedrijfsresultaat verbeterd kan worden. (ja kort door de bocht maar daar gaat het vaak toch wel over)

 

Wat kan Virtual Reality toevoegen?

Stel je even voor dat je de data niet in het gebruikelijke format tot je krijgt maar dat je in staat bent om je data te ordenen en analyseren door er in ondergedompeld te worden. Dat je met een handbeweging grafieken kan bouwen, deze op een rijtje in je kantoor kan zetten en ze aan te passen door er gewoon heen te lopen en je aanpassingen te maken door je handen te gebruiken.

Het klinkt nu misschien een beetje “Star Trek” maar exact dit is waar een aantal partijen druk mee bezig zijn. Een van die partijen is bijvoorbeeld het CEEDS wat staat voor “Collective Experience of Empathic Data Systems. Dit is een door een aantal EU landen gefinancierd initiatief waarbij onderzoekers zich bezighouden met een meer “empatische” manier van data analyse. En met empatisch bedoel ik data analyse in een voor de mens meer “draaglijke” manier. (en iedereen die, net als ik, met grote regelmaat volle dagen in Excel in Acces aan het werk is met grote datasets zal ongeveer begrijpen wat daarmee bedoelt wordt)

Aan de Pompeu Fabra University in Barcelona wordt door dit team gewerkt met de eXperience Induction machine waarbij VR technologie wordt gebruikt om letterlijk “binnen te stappen” in grote datasets. Een groot voordeel ten opzichte van de traditionele manier van data analyse, niet in de laatste plaats omdat een en ander voorzien wordt van een stuk visualisatie. Daarnaast is het systeem zo ontworpen dat het signaleert wat de optimum hoeveelheid data is die de gebruiker tot zich kan nemen. Het signaleert wanneer er vermoeiing optreedt of wanneer de aandacht verslapt en past aan de hand hiervan de datastroom aan.

De EU onderzoekers zijn overigens niet de enigen, een aantal bedrijven en universiteiten werken aan het gebruik van VR om Big Data te “crunchen”. Een commercieel initiatief is bijvoorbeeld Virtualitics, een platform waarbij gebruikers in staat zijn om data te analyseren in een Virtuele omgteving. Het platform maakt tevens samenwerking mogelijk tussen de gebruiker en zijn collega’s, waarbij deze collega’s ook niet eens noodzakelijkerwijs op dezelfde fysieke locatie hoeven te zijn.

Uiteraard zijn dit de eerste stappen op dit gebied, en wie weet wat er richting toekomst nog allemaal mogelijk zal worden. Niet alleen Virtual maar zeker ook Mixed Reality. Feit is wel dat we binnen nu en 10 jaar een hele andere benadering van onze data zullen kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *