Vergeet de “Selfie”, tijd voor de “Surroundie”!

surroundie_1

Dankzij de snelle opkomst van Virtual Reality en betaalbare (en steeds compactere) 360° camera’s staan we misschien wel aan de vooravond van een hele nieuwe trend:

De Surroundie

Eeen Surroundie is hetzelfde als een Selfie met als enige verschil dat de Surroundie wordt genomen met een 360° camera.

VR headsets komen in snel toenemende mate beschikbaar voor het grote publiek, voor de prijs hoef je het ook al niet meer te laten.
Daarnaast zien we een ware golf van steeds betere, compactere en goedkopere 360° camera’s op de markt komen.
En juist het steeds compacter worden van de camera’s is een van de redenenen dat we denken dat de “Surroundie” de nieuwe Selfie zal zijn.

Waar een 360° camera een paar jaar geleden nog bestond uit een grote opstelling met meerdere camera’s past de kleinste versie die je nu kan kopen in je handpalm. (bekijk bijv het artikel over de Insta360 Nano eens)insta360_nano_feautured
Daarnaast is de bewerking van losse beelden tot een 360° resultaat (het zogenaamde “Stitchen“) inmiddels ook overbodig.
De nieuwere generaties camera’s genereren 360° foto en video met een enkele druk op de knop en met een tweede druk staat het resultaat ook gelijk op 1 van de grote platforms zoals Youtube en Facebook.

En dat is precies wat de 2de grote driver zal zijn: Social Media ondersteuning.

Youtube en Facebook

Deze 2 platforms zullen een sleutel vormen voor de opkomst van 360° content, feitelijk spelen ze die sleutelrol al door volledige ondersteuning te bieden voor zowel 360° video als foto. (je hebt ongetwijfeld al 360° fotos op Facebook zien langskomen)

Youtube heeft recent ook aangegeven zich meer als een Social Media platform te willen gedragen en een en ander zal in de komende tijd uitgerold worden.
Beide platforms staan garant voor enorme bezoekersaantallen en een gigantische engagement, hiermee zijn het ook de platforms waarop nieuwe technieken als 360° in sneltreinvaart tot volle wasdom kunnen komen.

Feit is dat 99% van de content die gepubliceerd wordt op Youtube en Facebook “gewoontjes” is, er is maar een procent die echt opvalt en vaak ook viral gaat.

Om die reden zou de Surroundie weleens de manier kunnen worden waarop, met name “Millenials” hun ervaringen zullen gaan delen op het web.

surroundie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *