VR Accessoiremarkt in de kinderschoenen

rapture-vest

Het eerste waar je aan denkt als je “Virtual Reality” zegt is natuurlijk een VR headset. Dat is logisch, nieuws rond VR gaat vaak over headsets en headsets als Oculus Rift, HTC Vive maar ook iets simpelers als een Google Cardboard spreken natuurlijk behoorlijk tot de verbeelding.

Feit is echter dat het volledige potentieel van Virtual Reality echt 100% benut kan worden door accessoires die er op gebied van Virtual Reality zijn (of binnenkort komen)

Op dit moment zitten we in een soort “vacuüm”, waar VR accessoires bovenaan de crowdfunding platforms reikten, dit nog voor de komst van de daadwerkelijke VR headsets, zien we dat het nu wat rustiger is op dit vlak.
Ergens logisch, met name de grote techproducenten hebben de focus liggen op het op de markt brengen van een VR headset, dit omdat de techniek geadopteerd moet worden door de massa. En zonder massa is er ook geen markt voor de accessoires.

Omdat we verwachten dat, op de langere termijn, de accessoires een grote rol zullen gaan spelen willen we er toch een paar ontwikkelingen op een rij zetten.

Tenslotte zijn de accessoires in staat om het Immersive karakter van VR nog een niveau hoger te tillen, en met het verzadigen van de markt van VR brillen zal dit zeker een industrie zijn waar richting toekomst een grote focus komt te liggen.

Lopen in Virtual Reality

Vanaf de eerste dag is het een van de vragen die centraal staat als het om VR gaat: Hoe gaan we lopen in VR?
Natuurlijk is Virtual Reality te gek als je op een stoel of op de bank zit maar voor de volledige ervaring loop je natuurlijk het liefste rond in een virtuele wereld.

De enige VR headset die momenteel in staat is om een, min of meer, kamerbrede VR beleving mogelijk te maken is de HTC Vive.

Dit brengt echter een aantal problemen met zich mee.

Ten eerste is het gebied waarin je je kan bewegen niet heel groot (4.5mtr x 4.5mtr) en ten tweede loop je het gevaar dat je over je kabelbos struikelt en je kostbare Headset door de kamer vliegt (en jijzelf uiteraard)
Nu zijn wetenschappers inmiddels wel bezig met mooie technieken om de perceptie van grote ruimtes te scheppen (hier een mooi voorbeeld) maar dit alles staat nog in de kinderschoenen.

Een techniek die binnenkort wel op de markt zal verschijnen (hoewel de release inmiddels al 2 jaar verlaat is) is een apparaat als de Virtuix Omni.

De Virtuix Omni werd in 2013 gelanceerd op Kickstarter en had, als een van de populairdere campagnes, al vrij snel het benodigde geld bij elkaar. Het apparaat levert, potentieel, een antwoord op de vraag: hoe gaan we rondlopen in Virtual Reality.

De Virtuix Omni is een zogenaamde “Omnidirectional Treadmill” en bestaat uit een soort loopband-achtige constructie met een schotel waar je in “loopt”. Het lopen doe je terwijl je speciale schoenen draagt die een minimale frictie hebben met het platform, het platform registreert jouw “stappen” en geeft dit terug aan het systeem waardoor je beweegt in de Virtuele wereld.

Virtuix Omni

Virtuix is de meest bekende maar zeker niet de enige producent die zo’n oplossing werkt, ook Cyberith werkt aan een “Treadmill” en eigenlijk werkt deze volgens hetzelfde concept.

In onderstaande video krijg je een goed idee hoe dit soort platformen werkt

VR Backpacks

VR HMD’s verlangen nogal wat rekenkracht, dit is ook een van de redenen dat het niet echt “Mobiel” is. (Dit in tegenstelling tot de Mobiele VR brillen waarbij de ervaring komt van de Smartphone die er in stopt.) Je hebt namelijk een vrij volwassen PC nodig om de bril aan te sturen.

Om dit probleem op te lossen zijn er inmiddels oplossingen verkrijgbaar waarbij de benodigde rekenkracht mobiel is gemaakt, de eerste die deze techniek echt toepast is VR pretpark “The Void” waarin mobiliteit in combinatie met hoge kwaliteit VR een voorwaarde is voor een perfecte experience.

msi_backpack-300x200
hp_the_omen-300x214

Op zich grappig om te zien, het doet ons erg denken aan de eerste mobiele telefoons zoals de Carvox die destijds de opmaat vormden voor de huidige mobiele telefoon.
Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen, om deze reden zijn we persoonlijk ook van mening dat het investeren in een zogenaamde Backpack PC geen hele beste is, de techniek gaat op het moment zo snel dat dit soort middelen om een hoge kwaliteit VR mogelijk te maken spoedig in hetzelfde museum staan als eerdergenoemde Carvox.

Daarnaast zien we onszelf niet heel snel met een 6 kilo zware PC achter op onze rug rondlopen?

1983: Carvox 2453 “mobieltje”

Fietsen in Virtual Reality

We besteden hier al eens aandacht aan de mogelijkheden van VR voor de Fitness industrie, hier tipten we ook al kort de VirZoom aan.
Deze VirZoom is wat ons betreft een mooi voorbeeld van de mogelijkheid tot het wegnemen van de nadelen van Fitness, en bij de VirZoom met name de nadelen op het gebied van “Spinnen”, “RPM” of gewoon “Hometrainen”.

De VirZoom is eigenlijk niks meer dan een Hometrainer zoals je deze ongetwijfeld kent, er is echter 1 bijzonder punt aan deze Hometrainer: je sluit hem aan op je computer en je gebruikt hem samen met je VR headset.

Het principe is eigenlijk heel eenvoudig, je fietst gewoon zoals je dat normaalgesproken op een hometrainer doet, alleen fiets je niet in de eindeloosheid van je eigen huiskamer maar fiets je op een plaats waar je dat zelf wilt. Of dit nu door de woestijn of op de maan is: jij bent de regisseur!

Een van de grootste voordelen van het gebruik van VR in combinatie met beweging is het feit dat je aandacht wordt afgeleid, hierdoor is het makkelijker om langer door te gaan en minder snel op te geven.

De VirZoom is verkrijgbaar voor $399,- kosten voor verzending naar Nederland zijn niet bekend bij ons.

Hand en Arm Tracking

Tracking is hot in VR, en Tracking van je handen en armen in het bijzonder. Wat is er mooier dan je eigen handen te zien in VR? En er ook nog van alles mee kunnen doen net als in de echte wereld?

Er zijn diverse technieken die dit mogelijk maken, een aantal is al verkrijgbaar en een aantal zijn volop in ontwikkeling.
We kunnen hier onderscheid maken in de zogenaamde “Haptic Gloves” zoals “Manus VR” of “Glove One” en de devices die je gewoon ergens neerzet (of aan je VR HMD monteert)

De Haptic Gloves zijn feitelijk handschoenen voorzien van sensoren en trilelementjes, de sensoren “zien” waar je handen zich bevinden en de trilelementjes zorgen voor de haptische feedback. Voorbeeld: Als jij wat vastpakt in VR voelt dit door de trillingkjes ook of je echt wat vastpakt.

Onder de devices die je ergens neerzet of monteert bevinden zich bijvoorbeeld het bekende “Leap Motion”. Dit zijn apparaten die je handbewegingen opvangen en teruggeven aan de computer.

De techniek komt feitelijk van Nintendo’s Wii en werd later nog verder verbeterd door Microsoft’s Kinect team.

Haptic Suits / Full Body Tracking

Als dat allemaal nog niet genoeg is kan je jezelf ook nog in een Haptic Suit heisen.

Dit is een pak wat volledig is voorzien van sensoren en optioneel met trilelementjes en “tracked” je hele lichaam.

Er zijn een aantal bedrijven bezig met het ontwikkelen van dit soort pakken waaronder PrioVR en Tesla Studios
De suits bestaan soms uit een aantal varianten waarin je, afhankelijk van de uitvoering, voorzien bent van enkel een vest tot een volledig pak.

Voor een volledig operationele uitvoering van dit pak (vest) zal je voorlopig alleen nog terecht kunnen in VR Pretpark “The Void” waar je de Rapture Vest kan uitproberen. (niet in NL helaas)

De toekomst van VR accessoires

We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk, als in het begin aangegeven zal de focus nog wel een tijdje liggen op enkel de headsets. En hoewel we al zeer interessante en baanbrekende ontwikkelingen zien op het gebied van accessoires is dit nog maar het begin.

Met het voortschrijden van de techniek maar ook de interesse van bedrijven zal het niet lang duren voordat we nog veel mooiere en betere accessoires op dit gebied gaan zien.

Er zal bijvoorbeeld meer hardware geïntegreerd worden in de VR headsets zelf waardoor sensoren die je nu nog apart zou moeten opstellen al overbodig zullen worden, en misschien hoeven we richting nabije toekomst niet met een grote rugzak PC over straat om een hoge kwaliteit VR te ervaren.

De richting die het volgens ons echter zeker zal gaan is het vervolmaken van het Immersive karakater van VR, hoe vervagen we de grens tussen werkelijkheid en virtuele werkelijkheid zover mogelijk.

Daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *