VR Marketing instrumenten op dit moment

vr_marketing_onderzoek

Je wilt met jouw bedrijf ook aan de slag met “VR Marketing” maar hebt geen marketingbudget van miljoenen? Dan heb ik waarschijnlijk goed nieuws voor je!

Wie inmiddels de term “Virtual Reality” nog nooit ergens heeft horen vallen heeft redelijk onder een steen geleefd (mijn excuses voor als jij wel diegene bent!) De industrie is inmiddels hard op weg om Mainstream te worden en dit wekt uiteraard ook de aandacht van het bedrijfsleven.

Onderschatting van Internet en “Mobile Friendly”

Wellicht speelt mee dat er in de afgelopen paar decennia twee grote verschuivingen zijn geweest die door ondernemers en het bedrijfsleven misschien niet helemaal op waarde werden geschat. Ik neem je kort mee naar de grove onderschatting van “Het internet”. Dit werd in beginsel door behoorlijk wat mensen afgedaan als gimmick en als niet nodig. Inmiddels zijn we jaren verder en is het landschap door internet volledig verandert en organisaties en zelfs hele sectoren die niet snel genoeg schakelden werden feitelijk weggevaagd (voorbeeld: het “reisbureau”)

Een zelfde onderschatting zagen we, in wat minder ingrijpende vorm, terug in het online landschap. De opkomst van mobiel internet is door veel mensen ook redelijk onderschat, want  “ja mensen gaan toch niet mijn website bezoeken via een mobiele telefoon”. Inmiddels zijn we wijzer en komt voor veel online winkels en websites het merendeel van de bezoekers binnen via een Smartphone of tablet. Het niet tijdig instappen op deze ontwikkeling heeft heel wat bedrijven hoofdbrekens bezorgd, bezoekersaantallen liepen terug (want Google ging de factor “Mobile Friendly” steeds meer meewegen in zijn ranking) en het achteraf repareren van de onderschatting bleek in veel gevallen kostbaarder dan wanneer men wel tijdig had geschakeld.

 

Inmiddels staan we aan de vooravond van een transitie die door velen wel wordt vergeleken met “minimaal dezelfde impact als de komst van het internet”.  Tel daarbij op de gigantische sommen geld die er worden geïnvesteerd door bedrijven variërend van Facebook tot Alibaba, en van Google tot JP Morgan Chase en je weet dat Virtual Reality het beeld zal gaan bepalen in de komende jaren. Deze bedrijven staan immers niet bekend om het investeren van geld in iets waarvan ze niet redelijk zeker zijn dat het wat oplevert 😉

 

Virtual Reality Marketing

Het uiteindelijke doel van investeren is over het algemeen het maken van rendement. Een goed afgetimmerde “Business case”, “ROI” en “terugverdientijd” zijn “Key” en als je bedenkt dat er inmiddels ontelbare (grote) bedrijven zijn die Virtual Reality als marketinginstrument aan het ontdekken zijn weet je zeker dat er wat aan de hand is.

Onder de bedrijven die in de afgelopen tijd Virtual Reality gebaseerde Marketingcampagnes lanceerden bevinden zich: Coca Cola, Mc Donald’s, Red Bull, Ikea, Qantas, Nike, Philips en Volvo. Dit is echt een hele kleine greep uit het totaal, het aantal VR campagnes is op dit moment eigenlijk al niet meer te tellen.

 

Nu hoor ik je denken: leuk maar ik ben niet Coca Cola of Ikea met een marketingbudget van miljoenen. Dan heb ik misschien wel goed nieuws, er is namelijk ook een sterk toenemende groep, kleinere ondernemers en bedrijven, die hun eerste stappen op het gebied van een “VR Loaded” campagne zetten en dat hoeft niet eens zoveel te kosten!

Laten we eens kijken naar 2 vormen van Virtual Reality die al sterk in opkomst zijn en met relatief kleine investeringen door jou kunnen worden uitgerold.

 

360° Video

Dit is misschien wel een van de soorten “Virtual Reality” die het meest kansrijk is voor de kortere termijn. We zetten het woord hier even tussen aanhalingstekens omdat 360° Video technisch gezien geen Virtual Reality is, aangezien de hele wereld hier maling aan heeft doe ik dat ook maar…

Deze vorm van video (lees hier wat het exact is) is  een van de meest populaire dingen die men op dit moment bekijkt op “De Platforms”, al dan niet met behulp van een VR bril. Als je weleens op Facebook of Youtube zit heb je ongetwijfeld als eens een 360° video zien langskomen. (het is dat soort video waarin je gewoon kan “rondkijken” door je mobiele telefoon te bewegen)

Ik licht kort toe waarom deze vorm van VR content voor de korte termijn het meest kansrijk is:

De adoptie gaat erg snel, dit heeft onder meer te maken met het feit dat het creëren van 360° video steeds makkelijker wordt, met de 360° camera’s die nu op de markt komen stap je vanaf een euro of 250,- in en ben je in staat om een zeer acceptabele kwaliteit video te maken in een handomdraai. Bedenk hierbij even dat het een heel nieuw medium is, er is dus voor dit moment wel wat “error margin”. Maw: je hoeft niet een super-gepolijste en vlekkeloos geproduceerde film te maken.

Sleutel is hier: creativiteit, als je verrast wordt je gedeeld, zo simpel is het. Verras je echt enorm heb je ook nog de kans dat je filmpje “Viral” gaat en de kassa kan gaan rinkelen 😉 We zullen in dit artikel niet verder ingaan op de tips, ins en outs omtrent het maken van een 360° video, in dit artikel ga ik daar echter uitgebreid op in.

Al met al is 360° video, voor dit moment, een relatief goedkoop en in potentie zeer succesvol marketingmiddel, zorg echter dat je er niet te lang mee wacht. Met de dag komt er meer 360° content beschikbaar en jouw kans om uniek te zijn neemt daarmee met de dag af…

 

facebook_360

 

Virtuele Tours

Virtual Tours of Virtuele Tours (lees hier exact wat dat is) zijn een middel wat ook sterk in opkomst is, feitelijk hoef je niet verder te kijken dan Funda om je dat te beseffen. Nu is niet elke 360° foto gelijk een Virtual Tour maar als je op Funda door een woning “heen kan lopen” is het al snel wel een Virtuele tour.

Een Virtuele tour is echter niet uitsluitend geschikt om woningen te verkopen, er is een groot aantal doeleinden waarvoor je het middel in zou kunnen zetten.

  • Architecten of projectontwikkelaars die prospecten door woningen of gebouwen kunnen laten lopen terwijl ze enkel nog op papier bestaan.
  • De reisbranche, hoe leuk is het om als klant virtueel rond te lopen op de beoogde vakantiebestemming (we schreven daar hier al eens over)
  • Bedrijfspresentatie: hoeveel mooier is het als je klanten een Virtuele rondleiding door jouw bedrijf kan geven in plaats van de “standaard” 2D videopresentatie.
  • Automotive, laat een klant gewoon online om dat topmodel heenlopen, er in gaan zitten en beleven nog voordat hij in de showroom hoeft te zijn

Zomaar een paar voorbeelden van de toepassingsmogelijkheden

Net als 360° is het (laten) maken van een Virtuele tour inmiddels het speelterrein van een toenemend aantal bedrijven, je kan echter, als zelf handig bent (en wat tijd hebt….)  vrij eenvoudig zelf al een virtuele tour in elkaar zetten.

Als je het helemaal compleet wilt maken ga je natuurlijk “all the way” en laat je Virtual Reality brillen bedrukken (Budgetgift is bijvoorbeeld een partij die een groot aanbod en diverse mogelijkheden heeft)

Zo wordt het al snel betaalbaar om een stukje onderscheidend marketingmateriaal beschikbaar te maken.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *