De techniek is niet nieuw maar kwam niet eerder tot een zo vergevorderde ontwikkeling, de grootste Techbedrijven hebben grootschalig ingezet op de techniek en diverse industrieën volgen in hun voetsporen.

Volgens analisten zal het aantal “VR HMD installs”, dus actieve Virtual Reality brillen in 2017 rond de 70 miljoen stuks liggen. Dit zal naar schatting goed zijn voor $9 miljard in Hardware en ruim $6 miljard in Software gerelateerde omzet.
Volgens een recent verschenen onderzoeksrapport van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs ligt de potentiële omzet van de VR en AR markt rond het jaar 2025 tussen de 80 en 182 miljard dollar.

Alle seinen voor een potentieel explosieve adoptiecurve staan op groen.

 

Wat kan de zakelijke markt hier mee?

De kansen zijn enorm, en de kansen liggen op talrijke vlakken. Er zijn weinig markten die niet op enig moment in aanraking zullen komen met Virtual Reality.

We noemen in deze korte inleiding slechts enkele scenario’s en ontwikkelingen die momenteel al plaatsvinden.

Makelaars en projectontwikkelaars maken op dit moment al in sterk toenemende mate gebruik van Virtual Reality brillen om potentiële kopers virtueel rond te leiden in te koop staande huizen of nog te bouwen project

Er komt een hele nieuwe manier van Online winkelen tot ontwikkeling. Je ziet het al een beetje gebeuren;  valt het je bijvoorbeeld op dat je steeds meer 360° productfotos tegenkomt? Niet echt Virtual Reality maar hier wel naadloos in te passen.
Mensen lopen over niet al te lange tijd rond in Virtuele winkelcentra om hun aankopen te doen.
Met hun Avatar passen ze kleding, ze bekijken auto’s in een virtuele showroom en zullen hun vakantie niet langer boeken via een 2D internetsite maar lopen liever eerst virtueel rond op de beoogde vakantiebestemming om aansluitend te boeken.

En wat te denken van de kansen op het gebied van FinTech? Moeilijk voorspellen hoe een en ander zal gaan lopen maar ook hier zien we kansen ontstaan. (wellicht kan je straks met Irisherkenning betalen in de Virtuele wereld?)

Er ontstaan hele nieuwe industrieën variërend van makers van VR content in elk mogelijke vorm tot producenten van Hardware en randapparatuur.

Waar ook een heel nieuw speelveld ontstaat is op het gebied van Marketing
De mogelijkheden van Marketing in Virtual Reality zijn, door de specifieke uitwerking van VR op de hersenen gigantisch en zullen leiden tot het ontstaan van nieuwe vormen van marketing.

De mogelijkheden zijn enorm en we staan aan de vooravond van wat door diverse analisten al wel de grootste aardverschuiving sinds de komst van Internet en de mobiele telefoon wordt genoemd.