Wat is Virtual Reality?

Als men spreekt over Virtual Reality gaat het, vrij vertaald om “Schijnwerkelijkheid” of “Virtuele Werkelijkheid”. Deze Virtuele werkelijkheid wordt op zo een manier aan de gebruiker getoond dat dit aanvoelt als de werkelijkheid. Vandaar de term

Wat is er leuk aan?

Het is erg lastig om uit te leggen wat Virtual Reality met je doet. Je weet het eigenlijk pas als je het ervaart. Zwem tussen haaien, loop over Mars, vlieg de hele wereld rond als een vogel. Virtual Reality maakt je stoutste dromen, en meer, waar.

Virtual Reality luidt een heel nieuw tijdperk van entertainment in. Een nieuwe en inmiddels niet meer te stuiten ontwikkeling. Volgens velen betekent de doorbraak van Virtual Reality een ware aardverschuiving in de manier waarop we Gamen, video kijken en onze Social Media ervaren.

De hoeveelheid content die je inmiddels kan beleven in VR is enorm. Voor zowel Mobiele VR brillen als de VR HMD’s is er voor ieder wat wils en in ruimte mate voorhanden. Het mooiste is dat je zonder geld uit te geven al vele uren plezier kan hebben!

Bekijk 360° video op Youtube360, speel de mooiste Games en ervaar alles alsof je er middenin zit.

Een mobiele VR bril stelt je in staat om tegen lage instapkosten te ervaren wat het is.

We garanderen je dat dit de beste aankoop van het jaar zal zijn 😉

netflixvr
oculus_home
edgeofnowhere

Immersion

Een term die erg vaak terugkomt als het gaat om Virtual Reality is “Immersion”, als je dat opzoekt komt je erachter dat dit, vrij vertaald “onderdompeling” betekent. Dit is dan ook exact wat Virtual Reality met je doet. Het is lastig te beschrijven maar een ieder die bijvoorbeeld al eens een VR experience heeft meegemaakt weet precies wat er bedoelt wordt.

De mate waarin je “Immersed” wordt is met name afhankelijk van de verschillende technieken die er nog gebruikt worden in een VR bril.

Laten we er een paar op een rijtje zetten

Headtracking:

Dit is de belangrijkste techniek die er voor zorgt dat jij je daadwerkelijk in een andere wereld waant als je een VR bril opzet. Het zorgt er voor dat het beeld wat jij ziet, meebeweegt met je hoofd. Dus als jij je hoofd naar links draait, draait het beeld mee. Het is een van de belangrijkste factoren die Virtual Reality “Immersive” maakt.

Headtracking kan werken door gebruik te maken van diverse sensoren zoals: Gyroscoop, accelerometer en Magnometer. Bij mobiele VR brillen wordt daarbij gebruik gemaakt van de in je Smartphone aanwezige sensoren. Bij standalone VR brillen (zoals Oculus of HTC Vive) bevinden deze sensoren zich in de headset zelf.

Bij deze laatste categorie schuilt er echter nog wat aanvullende techniek. Zo kent Oculus het “Constellation” tracking systeem, bij HTC heet dit systeem “Lighthouse Tracking”. Beide systemen zijn zeer geavanceerd en maken gebruik van losse “basisstations” die lichtsignalen, via ingewikkelde rekenmodellen, omzetten in positiegegevens. Deze gegevens worden vervolgens vertaald en weergegeven aan de gebruiker.

headtracking
positioneletracking

Positionele tracking:

Wat Headtracking doet voor bewegingen van je hoofd, doet Positionele tracking dat voor je hele lichaam. Deze vorm van tracking bepaalt gewoon waar jij bent, als jij dus rondloopt in je woonkamer, loop je tegelijk in de Virtuele werkelijkheid rond.

Deze vorm van tracking is overigens vaak niet beschikbaar op mobiele VR brillen.

De duurdere headsets als Oculus en HTC Vive zijn in staat om via hun trackingsystemen (zie onder headtracking) wel de positie van de gebruiker te traceren in de ruimte (men noemt dit ook wel Room Scale VR)

Eyetracking:

Ja ook je ogen kunnen worden getracked! Het systeem vind zijn origine bij Fove en is inmiddels ook in ontwikkeling als add on op bijvoorbeeld de HTC Vive. Er wordt met deze techniek gebruik gemaakt van (IR) camera’s die jouw pupillen in de gaten houden. De headset (aansturende PC) weet vervolgens precies waar jij kijkt.

Dit biedt een aantal “aardige” mogelijkheden, zo kan deze techniek gebruikt worden om bijvoorbeeld games interactief te maken. Dat betekent dat als jij in een RPG een Avatar in zijn ogen kijkt, deze jou gewoon terug aankijkt. Je kan je voorstellen dat ook dit weer bijdraagt aan de mate van “Immersion” die je kan ervaren.

Daarnaast kan Eyetracking gebruikt worden voor het controllen van bijvoorbeeld wapens in Games. Je kijkt gewoon even naar je doelwit en vuurt daarmee een schot af.

Aan de technische kant van deze techniek ligt er ook nog een mogelijkheid die “Foveated rendering” heet. Het is een techniek waarbij het beeld wat aan jou getoond wordt, de hoogste resolutie heeft op de plek waar jij op dat moment kijkt. De rest van het beeld kan op veel minder hoge resolutie worden weergegeven, daar kijk je immers niet.

De techniek is veelbelovend want het betekent dat de hoeveelheid rekenkracht die nodig is voor het tonen van een hoge kwaliteit VR drastisch lager kan zijn.

eyetracking
handtracking

Handtracking:

Ja, ook je handen zijn “Trackable”! Dat betekent dat jij je handen gewoon kan zien in Virtual Reality, en nog sterker, je kan ook gewoon met je virtuele handen interacteren met de Virtuele wereld!

Helaas zul je ook deze vorm van tracking niet snel terugvinden op een mobiele VR bril. Als het om de duurdere standalone VR headsets gaat is het overigens ook nog wel exotisch. Je hebt, om handtracking mogelijk te maken, aanvullende apparatuur nodig zoals de Leap Motion controller. Ook kan je speciale handschoenen (Haptic Gloves) aanschaffen voor dit doel. Dit laatste is momenteel echter nog af te raden, met name omdat deze techniek nog erg nieuw en daardoor erg kostbaar is.

Haptical Feedback:

Wie een gameconsole bezit kent het al, wie gek is van Flight of Racesimulators en voor dit doel een racestuur of vliegknuppel in huis heeft kent het ook al. Er wordt hier ook wel gesproken over “Force Feedback”. En dat is ook wat Haptical Feedback is, het is de “fysieke teruggave van signalen uit een virtuele omgeving”.

Haptical Feedback in Virtual Reality staat nog in de kinderschoenenen. Er zijn al wel zogenaamde Haptical vests en Haptical Gloves maar deze zijn erg kostbaar en nog niet helemaal vrij van bugs.

Wat als een rode draad door deze “vests” en “gloves” loopt zijn vaak kleine units die vibratie opwekken. Met deze vibratie wordt gevoel gesimuleerd bij de gebruiker. En zo kan het dus als jij je handen onder de virtuele kraan houdt, dit daadwerkelijk zo aanvoelt.

haptic_suit

Webshop best sellers